tisdag 17 mars 2015

DIY: Namnpinnar till trädgården

Minns ni att jag skrev för nån vecka sen att jag funderade på att så grönsaker i kallväxthuset? Nu är det gjort! Jag valde bladgrönsaker som inte behöver så mycket värme: mizuna, rucola, spenat och sallat. Vi får se hur det går. Med värmen vi har nu så tror jag det skulle gå bra, men det lovas temperaturer kring noll till helgen. Men bädden skulle ändå göras i ordning till sommaren, så jag har ju inget att förlora förutom lite fröer.


I år tänkte jag köra med den här modellen för att märka sådderna. En pinne - hur enkelt som helst.


Allt man behöver är en sekatör, en potatisskalare och lite sly. Man skalar helt enkelt bort barken och lite av träet så att man får en jämn yta att skriva på. Det fungerar säkert bäst med vattenfast tusch.



 Nu ska jag passa på och sätta mig ute i solen en stund innan Lejonungen vaknar. Man vet ju aldrig vart vädret bär, så det gäller att ta tillvara solstrålarna. Jag känner mig så privilegierad som får vara hemma om dagarna.

3 kommentarer:

Ingela sa...

Fina pinnar!
Hoppas ditt försök lyckas. Det lär bli riktigt kallt ännu i vår, så hoppas det du sått inte är så känsligt. Ska bli spännande att följa hur det går.
Så ljuvliga dagar vi haft på senare tid. Tre dagar i rad har jag suttit nästan en timme i uterummet med öppna dörrar och visat näsan åt solen.

Drömgården sa...

Tänk hur snyggt det enkla och naturliga kan vara! Avundas dig, jag vill också ha växthus!

Längtar efter att träffa er! Vi är helt friska här nu, men har lite svårt att hitta någon lucka då vi har tid att ta oss till Vasa.. På tisdag ska jag förstås dit, men då hinner jag nog inte...

Kram Kitty

Sara sa...

Så fina pinnar :) blev lite sugen på att pyssla i trädgården typ NU, äsch att det är så kallt ännu!