måndag 18 augusti 2014

Tomattips till mig, granolatips till dig

Det kommer så mycket tomater nu. Och jag som hade tänkt göra ketchup eller tomatsås och kanske till och med frysa in. Det blir inte av. Om du har ett bra recept blir jag tacksam om du vill dela med dig!

Chili har vi mer än tillräckligt av. Jag förstod ända från början att det blir för mycket med nio plantor, men de var ju så fina. Kanske blir det en hel massa chilipulver till vintern. Men det är trevligt att få dela med sig till släkt och vänner, både av grönsaker och blommor.



Ett matprojekt jag fick gjort idag var i alla fall hemlagad granola. Alltså müsli. Då det äntligen blev av hittade jag recept hos Cannelle et Vanille. Det visade sig vara det allra godaste.



3 kommentarer:

Fru Tallund sa...

Jag gjorde en jättegod tomatsoppa idag eftersom vi har samma "problem". (Fast pappas växthus)

Jag kryssade kanske 10 tomater och la dem i kokande vatten och skalade dem. Fräste några grovhackade schalottenlökar skalade och slantade två morötter. Hällde på vatten och grovhackade tomtare och en näve fryst blomkål och lät allt koka mjukt. Saltade och pepprade förstås. Sen mixade jag med stavmixer. Smulade i Pikkusiskoost (med vitlök) och rörde om så den smälte.

Öste upp i två tallrikar och strödde över hackad stekt bacon, hackad rå rödlök och färsk basilika. Mumma! :)

Fru Tallund sa...

tomtare=tomater :)

Liljas Corner sa...

Det låter jättegott! Det måste jag nog testa. Tack!