torsdag 21 augusti 2014

Vaniljsolrosen och hennes släktingar

Jag kom igång lite sent med mina plantor, så än är det bara luktärterna som blommar för fullt. Det blev en snittblomsrabatt till för att få plats för dem. Nu har jag en ljuvlig blomstergång, och jag får nog hålla mig i skinnet nästa vår. Det kliar nämligen i fingrarna att göra en eller två rabatter till. Om det inte vore för grävandet.



Bland solrosorna - teddybjörnarna, de rödaktiga och de alldeles vanliga - har jag en extra fin en. Det är ingen vanlig Helianthus annuus, utan en Helianthus debilis med sortnamnet 'Vanilla Ice'. Den är precis lagom stor för buketter och varje blomma har en lång stjälk. Och kanske doftar den en aning vanilj om man sluter ögonen och drar in doften lite försiktigt.



Förresten, du ser den allra högsta plantan på den första bilden: det är ännu en tredje solrosart, en Helianthus tuberosus. Det är jordärtskocka, som får små solrosor i toppen. Tänk att de små knölarna har sån stor växtkraft. Till min födelsedag i november ska jag gräva upp några skockor och laga en god soppa.



4 kommentarer:

Lyckoslanten sa...

Tycker om att se vad du odlar och jag tänkte på dig i går när jag försökte mig på en bukett. Kan tänka mig att du i framtiden odlar allt fler blommor att göra brudbuketter etc. av! ♥︎

Drömgården sa...

ååååååhhh!!! Jag vill komma å gå i din blomstergång!!!

Kram
/Kitty

Anonym sa...

Vackert och du har alltid gillat solrosor ;-) När du fick studenten ville du ha STORA solrosor när alla andra gick med sina helt vanliga studentrosor. Och det blev så fint o annorlunda !
-pudervippa-

Anonym sa...

Växtkraft big time!! :D
Själv blev jag förtjust i den varmröda solrosen
AC