fredag 8 november 2013

FM i blomsterbinderi del 3/3: Idéerna

Borden som deltagarna i blomsterbinderi-FM dukade upp i Botniahallen för ett par veckor sen var överdådiga och översvallade med blommor. Inte direkt något man ställer till med själv. Men visst fanns det idéer för hemmadukningen också.

Värmeljus i äpplen har man sett både här och där. Men värmeljus i pumpor tyckte jag var fräscht. Kanske skulle man ta och odla lite olika pumpor nästa år? I tallriken skymtar lila morötter. Trevligt med en ätbar bordsplacering som gästerna kan knapra på till förrätt :)



Visst finns det fina naturmaterial på vintern också. I den här servettringen finns fröställningar från hundfloka och renfana instoppade. Vill man piffa till det lite kan man alltid sprejmåla dem.



Man kladdar kanske inte betong på matsalsbordet, men kanske på ett slitet bord i trädgården? Jag tyckte i alla fall att det var riktigt snyggt.



Nu är det lite sent för höstlöv, men nästa höst ska jag kanske ta mina överlopps glashyllor från vitrinskåpet och använda dem som tabletter med färggranna blad under.



Buntband. Buntband med bär på. Lite överkurs, men så himla coolt.



Fönsterlav är vackert till julen och vintern. Här är den fastbunden med tjockt ullgarn kring ett blockljus. Är man orolig för brandfaran kan man dränka laven i vatten så att den mättas med fukt. Ullgarnet har bundits kring vaserna och glasen också. Använder man garn i olika färger får man en fin och praktisk lösning till att hålla reda på glasen på nyårsfesten.



Här en bild på hela bordet. Också benen var lavklädda.



Det var allt jag hade att visa från FM i blomsterbinderi. De två tidigare inläggen finns här och här.

Ikväll ska jag få gå på årets första julfest, som inte alls är någon julfest, utan en ljusfest. Det ser jag med spänning fram emot.

Ha en bra helg!



Inga kommentarer: