måndag 2 augusti 2010

Riga

Som sig bör på semestern blev det en liten semestertripp förra veckan. Jag, maken och ett par vänner tog flyget söderut, men inte särskilt långt. Planet landade i Riga.

Riga med sina kyrkspiror...


gamla byggnader...


lokala traditioner...


grönskande parker...


butiker...


intressanta kombinationer...


ljumma kvällar...


lite regn...


en mulen, men varm eftermiddag på stranden...


men allra mest varma dagar på stans trevliga restauranger.


Kanske kommer jag bäst att minnas besöket på restaurangen i "katthuset", som syns på sista bilden. Passande nog hade vi sällskap av en katt då vi väntade på mat på restaurangens terass. Men förvånade blev vi då en råtta dök upp och tog skydd under vårt bord! Råttan skrek och tänkte nästan krypa upp i famnen på maken då den blev fångad mellan våra väskor och katten. Till sist lyckades den ändå fly bort från oss och den lilla, inte-så-erfarna katten, ner i kloakerna... Servitrisen som betjänade oss hade tur som hade så lättsamma gäster som oss. Vi tyckte mest det var roligt och skrattade åt den speciella incidenten :) (Reaktionen hade kanske varit en annan om vi hade varit inomhus!)

Jahapp, nu var man inne på sista semesterveckan. Paniiik!!! Vill ju vara ledig många, många veckor till!! Jag har ju knappt hunnit börja ännu!

9 kommentarer:

alegni sa...

herreguuuuud, jag skulle ha flytt fältet och flugit hem fast utan flygplan om en råtta befunnit sig så nära mina ben!!
fast ni hade säkert trevligt som vågade stanna kvar ändå ;)

Lyckoslanten sa...

Kära du milde, så modiga ni var! Jag skulle ha flugit upp på bordet och eventuellt fått ur mig något pip, eller nä... jag skulle ha svimmat! ;o) Har ju funderat på att resa till Riga nån gång, men det blir nog inte i år1 Njut nu av sista lediga veckan!

Huset vid ån sa...

Åh, Vad modiga ni var....
Vilken härlig blogg du har, hit återkommer jag gärna! SommarKramar Therese

Louise sa...

Huuu råttor gillar jag inte så jag hade nog inte skrattat åt hela spektaklet som ni....snarare flytt fältet :) Skön sista semestervecka!!

Nette Cecilia sa...

Vackra bilder har själv funderat på den där stan trevligt inslag det där med råttan jag hade nog slagit till den med handväskan o fått ett gott skratt på köpet,ha det bra Nette

StrandviksVillan sa...

Åååh, tänk att få uppleva en sån stad!! Men upplevelsen med råttan - där håller jag nog med Ingela!

Vill gärna se fler bilder då vi träffas!
Njut nu ordentligt av sista veckan!
kram!

Livet på Vestergård sa...

Men fy...jag skulle ha svimmat om en råtta kom så nära. Ryser bara för att jag läser det...HU...
Fina bilder från Riga!

Anonym sa...

Hihihi.... sicken upplevelse :-))
Härliga bilder, verkligen. Så Riga är en stad du rekommenderar att besöka :)?
Det såg mycket trevligt ut i alla fall och små utflykter är aldrig fel.

Kram

Tina sa...

Oj vad jag blev nostalgisk av dina bilder från Riga. Tycker att det är en så vacker stad. Mitt första besök där skedde på våren, och jag tror att den staden är vackrast då. Men det där med råttan hade jag inte velat vara med om ;o))