torsdag 6 augusti 2009

Terassinspiration

Hej på er! Idag är det en krasslig Nina som sitter hemma och bloggar. Igår hade jag ett varv strax över 39 graders feber, men jag börjar redan vara på bättringsvägen. Jag börjar vara så pass frisk att hjärnan bollar med idéer hit och dit men kroppen orkar ändå inte göra något. Frustrerande!

Just nu funderar jag på terassräcken. Som jag skrev här om dagen håller vi på och bygger en terass på framsidan av huset. Terassen ska ha nån form av räcke/staket men hittills har vi inte kommit fram till någon lösning.

Vårt hus går i en gammaldags lantlig stil. Jag har visat väldigt få bilder av fasaden eftersom den inte är riktigt klar ännu, men här ser ni en glimt. Det fattas ännu prydnadsbräder ovanför fönstren.


Hos Sköna Hem hittade jag en bild med ett såå härligt räcke som säkert skulle passa. Gillar att det är tvåfärgat och lagom "gulligt". Men vem ska såga till alla bräder? Det handlar ändå om ca 12 m räcke...

Bild: Sköna hem

Då är räcket som skymtar på denna bild lite enklare. Gillar också grinden och.. ja, hela stämningen på bilden. En sån trädgård vill jag ha! Lummigt, hemtrevligt, lite vildvuxet med en hund som sitter och väntar på trappan :)


Bild: Sköna hem

Vill man göra det enkelt kan man ju bygga ett helt vanligt räcke, som på den här bilden. Snyggt och stilrent. Med tanke på att inredningen inomhus inte är så lantlig, så skulle det bli en bra övergång.


Bild: Deko

Nu ska jag lägga mig och vila så jag blir frisk till helgen och kan njuta av det varma sommarvädret. Dom har lovat sol, 25 grader och nästan vindstilla väder!

6 kommentarer:

klipposfia sa...

Ja det är inte lätt att veta hur man vill ha det:) Vi har exakt samma funderingar här. Då vi flyttade in lagade vi en sk "byggtrappa" av gamla golvplankor och den har vi nu haft i snart tre år.....nu är den så vind och sned att den nog inte klarar en vinter till men vi kan inte komma på hur vi ska laga till det hela.....ett tag har man vildaste planer på stora verandor med tak och allt möjligt sen blir det budjetförslag då man inser att man inte är miljonär:) så där mitt i mellan borde väl vara bra:) men då har vi så svårt att välja material.....skulle vilja ha nåt annorlunda.......nåja, kanske vi har en trappa till vintern:) Lycka till med ert trapprojekt!

Fröken Fräken sa...

Men sån tråkigt att vara sjuk i den här sommarvärmen (som åtminstone råder här) Det är en farlig tid då när man håller på att tillfriskna, för man får så många idéer och kommer på sååå mycket man vill göra om.

Jo, på sommaren skulle jag vilja vara lärare så att jag fick ha sommarlov, men resterande året ha mitt vanliga yrke.. kan man göra så tro? ;-)

Lilla huset på prärien sa...

Ja räcken är aldrig lätta... men jag gillar nog de två översta bilderna mest. Den sista där känns lite halvt stelt och många gånger sådana man ser hos nybyggda hus. De andra vore mer oväntade tycker jag. Ska bli kul och se hur det blir sen :)

Jenny

StrandviksVillan sa...

Nä men usch e du sjuk? :(

Inte är det lätt alltid att fatta beslut om så "små" saker... som man ändå ska se alla dagar i fortsättningen. Verkligen härlig bild den där med grinden :)
Vi har ju ett sånt där enkelt räcke, men den sista detaljen har vi förstås inte fått till ännu (tror jag har berättat hurudan?)

Hoppas du kryar på dig snabbt nu!
Imorgon åker vi till djurparken, jeiii!

Sanna sa...

Vilka mysiga bilder!Kan nog inte komma med några tips, eftersom jag är totalt oinsatt i husbygge.
Krya på dig!
Kram Sanna

Galleri MochB sa...

Låter trist med feber! Vi håller tummarna här ännu att vi inte skall smittas av storasyster... Hoppas du mår bättre nu, och kan njuta av helgen. Mysiga bilder du visar! Vårt kommer att bli ett traditionellt kryssräcke, men jag förstår ditt dilemma att hitta "det rätta" :O)