söndag 2 augusti 2009

Jordgubbstankar

I torsdags köpte jag en låda jordgubbar. Fast jag vet att jordgubbarna snabbt börjar mögla nu under rötmånaden så "hann" jag inte rensa och frysa in dem före idag söndag. Med påföljden att jag fick slänga bort en hel del.

Jag vet ju att kvaliteten på jordgubbarna blir sämre ju senare det är på säsongen. Jag vet att mögelsporerna trivs nu då det är fuktigt ute. Jag vet att mer mögelsporer och sämre kvalitet på gubbarna leder till mögliga jordgubbar. Men detta är första året som jag har köpt jordgubbar för att frysa in, så jag tänkte inte desto mer på dessa fakta. Men nu, då jag har provat på det i praktiken, vet jag det, och kommer troligen inte att göra om samma misstag.

Då jag satt och funderade på detta medan jag rensade, tänkte jag också på att jag mer och mer inser hur mycket kunskap och erfarenhet dom som är äldre än mig har. Nu då jag själv, så småningom, vid 27 års ålder, börjar bli vuxen, är jag hela tiden tvungen att lösa problem. Jag gör hela tiden misstag. I det verkliga livet kommer man inte långt bara genom att vara påläst och allmänbildad. Men förhoppningsvis lär jag mig av mina misstag. Åtminstone får jag hela tiden nya erfarenheter och kunskap som jag kan använda i andra situationer.

Tänk då en person som är 10 år äldre än mig. Den personen har haft 10 år mer än mig på sig att samla på sig erfarenheter. Tänk en person som är 30 år äldre än mig! Hjärnan måste ju snart spränga av alla erfarenheter den personen har!


Ändå blir man aldig fullärd i livet skola. (Hoppsan va filosofiskt det där lät!) Alltid finns det nya saker att lära sig. Och bäst lär man sig genom försök och misstag. En kompis pappa brukade säga till henne då hon ville hoppa ner från en hög sten eller liknande: "jag skulle inte göra det där, men du kan ju prova". Det tycker jag är bra sagt.

Såna tankar i mitt huvud idag. Hoppas ni får en bra, ny vecka!
Ps: jordgubbarna var jättegoda :)

8 kommentarer:

alegni sa...

precis! folk brukar våndas över att bli äldre, men jag tycker att det är skönt, dels för att man ju faktiskt blir "klokare" ju äldre man blir och dels p.g.a. min alldeles egna teori om att ju äldre man blir, desto färre är omgivningens förväntningar på en (d.v.s. att man kanske inte orkar hänga med i o på allt för att man är lastgammal) ;)

Galleri MochB sa...

Oj så filosofisk du var i dag :O) Jag passar väl in på det där 10 år äldre, men jag känner mej absolut inte så gammal, och inte vet jag nu om jag blivit klokare heller... ;O) Fast nog kanske liite... inom vissa saker... där jag lärt mej genom försök och misstag :O) Men jordgubbslådan fick du säkert mycket billigare än mej som köpte min för många veckor sedan...
Ha en bra dag!

StrandviksVillan sa...

Precis samma sak har jag tänkt över ganska nyligen!! Skulle aldrig vilja vara tjugo år igen! Visst är man glad över allt man lär sig med tiden och åldern, en del erfarenheter kunde man förstås gärna varit utan, men ändå har man mycket framför sig ännu.
Det bästa med att bli äldre är att man blir säkrare på sig själv (oftast) och även lär känna sig själv och sina positiva och negativa sidor.

Bra inlägg!
Njut av gubbarna i vinter! Jag kokade några av fjolårets till pannkakan i går kväll. Mums!

Anonym sa...

Bra filosoferat. Jag tycker också att man lär sig bäst av egna misstag och man minns dom extra bra. Men det att man ska vara klokare ju äldre man blir vet jag ju inte om det stämmer. Det har jag tyckt förr men det gäller väl inte nå mera för jag är ju ca 30 år äldre än du, men känner mej oftast som 30 år yngre i vissa fall.
Men du har nu åtmisntone köpt jordkubbar, jag har inte ens hunnit med det...beror det på åldern ??
-pudervippa-

Fröken Fräken sa...

Ja, man har onekligen lärt sig en del över åren. Speciellt det där med att tänka på konsekvenserna av sitt handlande, förr om åren tänkte man ju på det mesta bara utifrån sitt eget perspektiv. Jag tror också att ju äldre man blir desto mindre ser man världen i svart eller vitt. Man inser med sina erfarenheter att världen inte kan delas in så lätt...
Och när jag läste detta inlägg så lärde jag mig att man snabbt bör ta hand om jordgubbar, så det ska jag göra nu. Har en stor bytta i kylen!!

Livet som det är sa...

Jaa, precis så e de ju! :) Tänk om man för 10 år sedan visste det man vet idag, då skulle nog ens situation se annorlunda ut...eller så inte.

Jag ha åxå första gången köpt jordgubbar för att frysa in...men konstaterade att jag köpt alltför lite och borde köpa mera. Men ja tycker man får lite vuxenpoäng för detta.

En bra ny vecka till dej med :)

Anonym sa...

Oj, det där va väldigt klokt sagt! Och sant är att man blir aldrig full-lärd..Ha en skön fortsättning på sommarn och en bra dag! Kram m-i-l

Monkan sa...

Delvis sant skulle jag säga, det har ju inte bara med ålder att göra. Det kan finnas det som äldre än du som inte har koll, kanske inte ens hittar till "jordgubbsavdelningen" och kanske de som är yngre som har järnkoll på både syltande och saftande.

Det ju faktiskt så, att det finns en första gång för allt, man kan ju inte veta förrän man hört, läst, sett vad det nu än må gälla :-)

Jag är äldre än du och visst vet jag att jordgubbarna (de svenska) lever på övertid så här års, det lärde jag mig på mitt första sommarjobb på grönsaksavdelningen på varuhuset när jag var 15, men allt det här med mögelsporer var en nyhet för mig fram tills nu. Tänk vad man kan lära sig genom bloggar :-)