torsdag 13 augusti 2009

Åka båt...

En av mina drömmar är att åka segelbåt på ett öppet, solglittrande hav. Eller som på den här bilden, kryssa i ett vackert skärgårdslandskap just då morgondiset lättar. Jag har aldrig ens varit ombord på en segelbåt, men jag kan föreställa mig den underbara stillheten. Allt som hörs är vattnets kluckande mot båten och måsarnas skik på avstånd.



Men just nu känns tanken på båtutflykter inte alls lockande! Jag är glad och tacksam för att jag i jobbet får röra mig på havet då och då, men... De senaste veckorna har jag blivit sjösjuk, svurit över det solglittrande vattnet som gjort att jag inte sett remmarna, kört på sten, rott på sten, kört vilse, varit tvungen att vända hem igen på grund av höga vågor, svurit över min egen dumhet då jag mitt i allt kört med sjökortet upp-och-ner, förlorat sjökortet då det blåst iväg ut i vattnet, kört rakt mot samma grynna tre dagar i streck och fått väja i sista minuten... You get the picture!

Igår var vi ut till ögruppen Norrskär ute i Kvarken, mitt emellan Finland och Sverige. Vi for ut med en stor fiskebåt och det var skönt att bara få sitta och se sig omkring - på ditvägen. På hemvägen vågade det så hemskt att det nog bara var viljestyrka som hindrade mig från att kasta mig över relingen och spy!

Men på ön var det riktigt mysigt. Där finns en fyr och flera gamla byggnader. Några har lotsarna och fyrvaktarna bott i, några har armén använt, och några är gamla fiskarstugor som idag mest fungerar som sommarstugor. Här får ni se en hel hop med bilder.








Jag hittade så mycket som jag skulle ha velat ta med hem! Den gamla whisky-lådan t.ex. Så snygg!
De närmaste dagarna ska jag gladeligen hållas på landbacken. Nästa vecka, bara det inte blåser så ***, känns det säkert roligt att ge sig ut igen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oj ja gillar dina bilder! Alltid lika fina! :)

Cia

alegni sa...

härliga bilder från vår fina skärgård!
vad kul att du åkt förbi vårt ställe. kanske kaarto berättade att vi brukar låna ägg av dem (fast det är länge sen sist) ;)
ha en skön helg!

Sanna sa...

Vilka fina bilder!Jag åker nog inte så ofta ut till havs, men det är nog ljuvligt då solen skiner och vattnet glittrar.. Eller åka motorbåt när vattnet skvättar en i ansiktet.. :) Ett av mina allra fösta sommarjobb var faktiskt att sköta två småbarn på deras sommarstuga på en ö (då deras föräldrar bl.a. renoverade stugan) och då fick jag varje morgon åka ut med deras motorbåt till ön. (Detta hade jag också på min cv som yngre att till jobbet hörde att köra motorbåt eller vad det nu sen stod) :D
Ha en trevlig helg!
Kram Sanna

vform sa...

Härliga bilder du tagit!
Riktigt känner doften från havet!
Tack snälla du för reklamen en bit ner! (tips fr. A-C ;))
Ha en skön helg! V.

Fröken Fräken sa...

Vilka härliga gamla miljöer! Jag förstår precis den där önskan om att ta med saker hem... och jag blir sjösjuk redan innan en segelbåt har lämnat hamnen...

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Visst är det härligt att åka båt!! Så söta vovve med !! Charmtroll!!!

~~Trevlig Helg~~
♥Mamma Millan♥