torsdag 22 januari 2009

Ge mej färg!

Äntligen är jag hemkommen från arbetsresa till vintriga nästan-Lappland, Ruka för att va exakt. Däruppe var det ett sagolandskap med snötyngda granar och rimfrost överallt. Tyvärr hade jag glömt att ladda kameran och dessutom satt vi inomhus hela dagarna, så några bra bilder blidde det inte. Lite snopet är det ju att åka tåg och buss i 10 timmar, bo precis nedanför skidbacken och sen båda dagarna ha exakt en timme fritid innan liftarna stängde. Men vi tog friska promenader i kylan, bastade och åt god mat. Alltid nåt ;)

Sen jag kom hem har jag sett på inspelat program av favoritserien Ugly Betty och läst mina favoritbloggar. Jag blir så glad och fylld av positiv energi av att se på era vackra bilder och läsa om er! Och Betty och människorna kring henne bara älskar jag. Serien rekommenderas!

Nu längtar jag efter färg! Närmare bestämt pasteller, och rosa faktiskt, tro det eller ej. Rosa har nämligen aldrig varit min grej. Jag äger inte ett enda rosa klädesplagg. Det är en alldeles för romantisk och tjejig färg för min smak. Men vem vet, kanske jag håller på och blir romantisk och tjejig på äldre dar? För ljust pastellrosa passar ju så bra med brunt, beige, grått, grönt, turkos, ja alla mina favoritfärger!

Den här bilden ur tidningen Lantliv tycker jag mycket om. Den rosa färgen mot zinkskåpet, brickan och krukan - me like! Och skåpet är som gjort för vårt badrum! Hur ska jag nu få tag i det...


För att pröva på lite rosa köpte jag hem rosa tulpaner och visst, dom blev såå fina i köket. Både mot den beige-vita tapeten och det mörka bordet. Och dom blå glasen.


För att snabbt få in lite färg funderar jag på att lägga upp denna rosa-gråa rya som min farmor har lagat åt mej. Jag fick den då jag fyllde 18 men har faktiskt inte haft upp den ännu, så det börjar va på tiden. Jag tror den skulle passa vid matplatsen.

Om jag lägger upp den blir de dom första hålen i väggen - och det är ett ganska stort steg. Måste nog sova på saken.

8 kommentarer:

Lenas pysselgrop sa...

Jag undrar om det där med rosa är nåt av en åldersgrej, faktiskt :)
Hade det i flickrummet där hemma, men sen har jag inte alls velat ha nåt som går i rosa på måånga år. Men nu igen, när man gått lite över de 30, då plötsligt känns det fräscht att få in åtminstone lite såna nyanser :)
Såg en riktigt härlig ljust ljust rosa tulpanbukett i affären igår, och nu sitter jag och funderar varför jag inte köpte hem den?

Galleri MochB sa...

Tack själv för dom vackra orden... :O) Rosa har inte varit min grej heller, och jag har aldrig ägt ett rosa plagg tror jag, men däremot har vi hur mycket som helst av den färgen i två av rummen i huset. Genom att gå in där har man hela veckobehovet täckt...:O) Trevlig helg!

StrandviksVillan sa...

Oj så jag sitter och fnissar åt dig! Du berättar så bra! Visst är det ett stort steg att göra de första hålen i väggen, jag veeeet! Först igår fick jag upp vår bröllopsförstoring på väggen, bättre sent än aldrig...?

Precis! Rosa passar med (nästan) allt! Bara det är rätt nyans så.

Ikväll får du göra purjosoppa åt J, haha! Recept finns hos mig.

alegni sa...

för mig tog det nästan 46 år att acceptera rosa, men nu spyr jag inte längre när jag ser färgen ;)
på riktigt - vill du komma o sniffa på vedkorgen är det bara att säga till!

Nettan sa...

Håller med dig har oxå helt plötsligt blivit väldigt sugen på rosa!!
Det lilla skåpet liknar ett som jag har i badrummet fast det är glas på sidorna på mitt, kommer i från madame stoltz..du kan ju kolla bilden på mitt under etiketter badrum om det kanske skulle kunna vara nåt?? bara ett litet tips!
Ha en fin helg!
Kram Nettan

Nicole sa...

Jag brukar alltid använda rosa i kläderna på våren, det bara känns rätt. Men i inredningen har vi inte mycket rosa, men sån lite malvafärgad rosa tycker jag om att använda i detaljer hemma.
Vi kikade på liknade skåp på mässan faktiskt, men köpte inte in några nu.
Så synd att ni inte fick skida då ni ändå var så nära! Det brukar vara samma sak då jag är på inköpskonfererns från "vanliga jobbet". Ibland ser man inte annat av en stad än hotellet bredvid flygplatsen och nån restaurang.

Fröken Fräken sa...

Oj vilken fin kommentar hos mig! Efter en sådan härlig kommentar så växte jag nog någon meter till tror jag.. :-)

Jag är kär i senaste numret av Lantliv, allt härligt friskt grönt mot det vita och svarta. Vill ha!! Jag tror att jag är mer grön än rosa. Tycker att mycket rosa är superfint, men det passar inte riktigt här..

Det var ju snöpligt med vistelsen att ni inte fick tid till att åka skidor! Jag minns konferensen till Arlanda.. åka nästan till Sthlm, men ändå inte, och inga affärer.. vad är det för stil?!?

alegni sa...

kolla här:
http://www.fridasgard.se/varor.asp?varugruppID=71

längst ner på sidan finns ett likadant skåp!