måndag 5 augusti 2013

Vildhallonen

Södra sidan av vår gård avgränsas av ett stenröse (jag skulle så gärna vilja skriva att det är en stenmur, men det är ett röse). Där, och i diket bredvid vårt garage, växer det vildhallon. Jag har bestämt mig för att inte ens försöka utrota hallonsnåren. Istället försöker jag sköta om dem på bästa sätt. Beskära, gallra och ta tillvara skörden.


De är ett gissel, vildhallonen. De dyker upp överallt och hur som helst. Men jag hoppas att vi ska kunna leva sida vid sida. För några veckor varje år är de värda mödan - och irritationen.



6 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Men nog är de helt underbara dina hundar :)
/nina

alegni sa...

Våra odlade hallon är lika besvärliga, fast nog är det ju underbart att kunna plocka fram egna hallon ur frysen mitt i smällkalla vintern. Har precis tagit in dagens skörd av de små guldkornen.
Här sku finnas röda vinbär igen, om du är intresserad. Inga väldiga mängder, för trastarna var hungriga här en dag och rensade ganska rent i ena busken. Vi har ingen användning för bären, så om du vill ha dem är det bara att komma och ta vara på dem.

Susanna/Huvikumpu Living sa...

Underbara bilder, vad roligt att du är tillbaka! :)

Liljas Corner sa...

Javisst Nina, hundarna är helt okej ;)

Liljas Corner sa...

Ingela, skönt på nåt sätt att höra att odlade hallon också är besvärliga. Men de går ändå mycket snabbare att plocka då de är större!

Liljas Corner sa...

Tack Susanna, va roligt att du tycker det :)