torsdag 6 december 2012

Värme i vinterkylan

Det är otroligt hur mycket pulsvärmare faktiskt värmer.

Jag ville ha ett par som inte sticks eller kliar, ens då man blir lite varm och svettig. Så jag virkade ett par av bomullsgarn. Den första består av två mormorsrutor, den andra av likadana stolpgrupper som mormorsrutorna, men bara som ränder. De är riktigt sköna att ha på, och lagom varma.


Jag virkade med en lite rolig virknål, som Knappmakerskan Maria ville att jag skulle testa. Jag hör nämligen till minoriteten som virkar uppifrån, eller en tandborstvirkare som Maria uttrycker det. Vi kom överens om tre veckor. Nu har det gått nästan åtta månader. Åtta månader nästan helt utan garn. Men nu lovar jag att du ska få tillbaka den!


Vad tyckte jag om virknålen då? Första gången jag höll i den fattade jag ingenting, den ville inte alls lägga sig tillrätta i min hand. Böjen kändes helt fel. Följande gång gick det mycket bättre. Kanske min hand undermedvetet hade bearbetat formen, för virknålen kändes riktigt skön att hålla i. Nu är jag lite osäker på vad jag kommer att tycka om mina vanliga virknålar. Men skulle jag köpa tandborstvirknålen istället för en vanlig? Nä.


På tal om Maria, så tycker jag att ni ska ta en titt på hennes hantverkarblogg Knappmakerskan, där hon har en massa bra virk- och sticktips och en och annan livsbetraktelse. Och så har hon en garnfärgarblogg också, Himo and me. Maria är en sån där kreativ, inspirerande och godhjärtad människa som man blir varm inombords av. Och förutom med garn så är hon väldigt bra med ord också. Som det här:

"Och nog finns det en tiger i dessa sockor. Kul att se färgerna bilda ränder över och under varandra. Sådär som jag kan tänka mig att en tiger ser ut. För jag har nog inte sett en tiger på nära håll. Inte följt ränderna med fingret och analyserat nyanserna. I tigrars närhet tänker man ofta på annat."


Hoppas att ni har en värmande självständighetsafton ute i stugorna!



4 kommentarer:

Maria B sa...

Rara, rara du <3. Intressant med tandborsten/virknålen. Ingen höjdare för dig heller alltså. Vem ska vi truga den på nu då?
Sitter förresten och bongar stickat på självständighetsbalen. Två bongar redan. Det sprider sig. Muhahaha.

Drömgården sa...

Vilket härligt inlägg Nina! Tror att jag också vill göra sådana... men jag minns ju inte hur man virkar... kan förstås sticka också!

Högagärde sa...

Så duktig du är och fint blev det också. Själv är jag urdålig både på stickning och virkning.

alegni sa...

Söta pulsvärmare! Skoj att de inte är identiska!
På tal om himo, så har jag fått himo på te nu. Helt otroligt. När vi får gäster bjuder jag dem hellre på te än på kaffe numera. Den dagen trodde jag då inte jag skulle få uppleva överhuvudtaget! Fast sån där vanlig tesmak har jag inte lärt mig att tycka om än. Baby steps.
Kram