tisdag 18 september 2012

Sol ute, sol inne

En dag då jag var ute och gick med hundarna råkade vi på en solrosåker. Kan ni tänka er vilken lycka!

En annan dag då jag var ute och gick med hundarna träffade jag en av byns allvetande damer, vilket ledde till att jag fick lov att plocka av solrosorna. Tydligen är det så att bönder kan få jordbruksstöd för att odla solrosor, men ofta lämnas de kvar på åkern över vintern. Vilket är bra - vilken lyx för småfåglarna! Och kanske hjortar och älgar också kan äta av de näringsrika fröna? Och mössen och sorkarna och hararna? Och då får räven mer mat. Heja för den biologiska mångfalden!


Jag plockade en famn med solrosor och de flesta åkte ner i en emaljkanna.




Resten blev en övning i binderi, vilket resulterade i en lite, hmm... halvlustig bukett... Övning ger färdighet, eller hur? Ha överseende med vasen ;)



Enligt boken Snittblomman av Susanna Blåvarg och Marie Walerud ska solrosorna ha ljummet vatten. Dessutom är det bra att ta bort de flesta bladen, så orkar blomman bättre.



10 kommentarer:

alegni sa...

Åhh, vilken underbar gulgrön äng!
Och vilken tjusig bukett där längst ner. Fantasi saknar du verkligen inte!
Jag ska skriva upp dig på gästlistan till tepartyt nästa sommar. :)
Kram

Louise sa...

Vi är inne på samma tema idag! :) Visst är de härliga!

Kamomilla sa...

Energi!!

Anonym sa...

JO!! jag kan tänka mig vilken lycka det var för dej att hitta solrosor ;-)
Fina soliga bilder.
-pudervippa-

All The Things I Love sa...

Hej! Jag gissar att det är från min pappas åker du plockat :)
Det stämmer att bönderna får bidrag för att ha solrosor, men meningen är att de då skall lämna över vinter så att djuren skall ha något att äta. Det kallas för viltåker.
Min pappa brukar vara ganska snäll och låta folk plocka, men vi vet även om iaf en typ i byn som smygplockar av pappas blommor och sedan säljer dem vidare till bland annat blomaffärer. Inte riktigt schysst tycker vi!

Liljas Corner sa...

Erica: Nej, jag tror inte att det är din pappas åker, för jag har på nåt sätt för mig att det är den som är längre ner mot Bolot. Det var den här damens brors åker det här, vad jag förstod.
Men definitivt inte schyst att plocka utan lov och sälja vidare!!

StrandviksVillan sa...

Fantastiska blommor!! Dom är som små solar, vilken lycka att få ta hem!
Gillar vardagsrumsbilden! Och dom andra också förstås :)

Anna-Lena sa...

Oj vilken härlig höstbukett du gjort! Den blev ju jättefin!

Högagärde sa...

Vilka härliga solrosor du bjuder på. Man blir ju bara så glad av dem. Kul med strumpan på vasen.

Ha en skön söndag
Elisabeth

Maria B sa...

Vasen var ju bara bäst juh! Randig socka nästa gång?

Kram!