fredag 7 oktober 2011

Att synas med stil



Nu börjar det bli riktigt höstigt. Granen ute på gården lutar betänkligt mycket i vinden och löven yr omkring. Det börjar bli mörkt om kvällarna också. Då jag är ute och går har jag alltid på mig en reflexväst, men far jag på jobb, till skolan eller bara in till stan brukar jag glömma det där med att man ska synas. Men nu har jag gjort nya, fina reflex som jag sytt fast i jackan.

Man kan ju tycka, att om hon nu orkade klä på sig och gå ut och fota reflexen, så kunde hon ju ha bytt till snyggare byxor också... ;)


Jag tog en närbild, som är klickbar/förstoringsbar, så att hugade virkare  kan göra sina egna reflex. Beskrivningen hittade jag i det finska magasinet 101 ideaa nr 2/2011. (Ett magasin som för övrigt, om ni frågar mig, är såå mycket bättre än sin svenska motsvarighet.) Det gula reflexet är helt enligt beskrivningen gjort av ett reklamreflex, som jag klippt upp och tagit bort reklamtexten från (det är ett papperslager mellan de reflekterande ytlagren). Sedan har jag gjort hål med en hålslagare. Det bruna reflexet har jag gjort genom att limma ihop cirklar, som jag klippt ut från 5 cm brett reflexband. Där fungerade inte hålslagaren, så jag använde hammare och spik. Funkar, men blir inte lika snyggt.

Det här är ett snabbt pyssel = I like! Så om nån har några runda, mjuka reklamreflex liggande i gömmorna tar jag gärna emot! :)


Jag fångade Snövit på bild idag också, och hon matchar så fint med en annan variant av riddarsporren som jag visade i förra inlägget - helt svartvit!

Den här veckan har varit ovanligt stressig med jobb, skola, hemarbeten som ploppar upp som svampar, loppisbord, fotokurs och panelering av gästrumstak. Men idag fick jag ta helg redan kl. 12, vilket är skönt. Nu gäller det bara att få ordning på oredan orsakad av ovanstående. Sen tänker jag inte stiga upp från soffan på hela kvällen!

Ja, kanske då för att hämta godis eller pysselmaterial...

Önskar er en trevlig helg!

8 kommentarer:

Livet på Vestergård sa...

Snygga och personliga reflex du gjort. Höll den där tidningen i handen för ett tag sen men den lämnade i affären.
Snövit ser verkligen ut att njuta där på kudden :0)

Lyckoslanten sa...

Inspirerande bilder och vilken fin idé! Sådana ska jag göra med mina mindre vänner!
Ha det gott i helgen! ♥

Kamomilla sa...

jättefint och inspirerande! tack för ditt tips och tack för fina bilder!

ACStyle sa...

Du är alltid så påhittig du!
Jasså, tänk att tidningarna skiljer så i innehåll, man skulle ju tro att dom är sgs likadana?

Ojoj, det var mycket program det, konstigt att sånt alltid hopar sig samtidigt. Jag har en hel del pappershopar att ta itu med, men det biter inte alls på... Sen blir det stress i sista minuten istället :P

Hoppas det går bra på loppisen!
Skön söndag!

StrandviksVillan sa...

... ähh... fel inloggad igen!

Anonym sa...

Den vita riddarsporren är jättefin !! o Snövit ser ut att njuta :-D bra tips med reflexen!
-pudervippa-

Galleri MochB sa...

Jättefina reflex :O) Urk för pressat schema, men sen brukar det ju lugna ner sej mellan varven och man hinner ikapp! Och skönt med helg och fredagsmys i soffan ;O)
Kram Mia

Anonym sa...

Oj vilka fin reflex du gjort!!! Ska absolut gå och se om jag har några extra att ge dig!
/annika