onsdag 2 december 2009

Stolt matte

I lördags var Snövit och jag på vår första hundutställning! (Ja, då jag var liten följde jag jämt med mamma och pappa på hundutställningar med våra vinthundar, men det är lääängesen sist.) Det var Åbo internationella hundutställning som ordnades i helgen. Och det gick riktigt bra för vår lilla prinsessa! Snövit blev bäst av de åtta honvalparna *stolt* Då hon ställdes mot bästa hanvalpen blev hon tvåa. Det tyckte Snövit tydligen inte om, för hon kissade på mattan rakt framför domaren! *fniss* Men domaren blev inte sur, hon skrattade och sa att det var rätt gjort :D



Det blev en lång dag med tidig uppstigning, men Snövit var riktigt duktig. Min mamma (som är utställningsproffs ;) ) ställde ut Snövit, som visade upp sig och sprang riktigt fint. Men ibland började hon snurra runt och söka efter mig. Som tur var tittade domaren inte just då. Fast i fortsättningen får jag nog lov att själv ställa ut henne.

Utlåtandet löd såhär: "Nice feminine head and good eye. Nice front feet, good topline and quarters. Well set tail! Sound, active mover."

Efter uppvisningen blev vi båda trötta och Snövit fick vila inne i mattes kofta.



Det känns roligt att Snövits utställningskarriär började såhär bra, men nu har vi ju värsta pressen på oss i fortsättningen! Nejdå, vi tar det som en rolig grej. Men i framtiden, då Snövit får valpar, är det bra att ha fina papper.

Snövits syster Silva var också med. Tyvärr är hon lite suddig på bilden. Riktiga busungar är de båda två!



Tack för alla hälsningar! Hoppas ni har det bra ute i stugorna!

14 kommentarer:

Louise sa...

De ser onekligen ganska tuffa ut de båda brudarna! Roligt med framgång!

StrandviksVillan sa...

Grattis igen!
Härliga bilder på dom båda sötnosarna :)

Tuuuuuusen tack igen för presenten!! Orkar inget inlägg ikväll och kanske inte imorgon heller, men fredag morgon...?

Ha det fint!

Livet på Vestergård sa...

Grattis till framgångarna!

Anonym sa...

Grattis till den fina bedömningen! De är jättefina båda två :)

Jag saknar faktiskt utställningarna litegrann.. Förr var vi rätt så aktiva utställare. Arthur har vi aldrig visat upp, även om jag tror att han skulle klara sig helt ok.. Vi får nog lov att träna lite på ståendet innan :) Vi fick honom som 11 månaders unghund när han omplacerades. Mysig hemmahaund är han iaf ;)

Åsa

alegni sa...

stort grattis! hon ser så fin och välfriserad ut där bland sina priser :)
hoppas tomten läser om ditt önskemål. jag har egentligen ingen plats för min stora gris just nu, men kanske han får bo under granen sen när vi får en sådan..
du borde kanske skickat adressförändringskort till lappland när ni flyttade in ;)

Galleri MochB sa...

Grattis! Jag är inte alls insatt i såna här hundgrejer, men blir lite smått påverkad nu från många håll ;O)

mille sa...

STORT GRATTIS oooo så kul! Duktig handler och snygg hund!

Skogsdoft & havsbris sa...

Grattis, vad roligt att det gick så bra för er! :) Hihi, de fyrbenta vännerna brukar veta var de ska kissa de... (Som min kisse hemma hos mamma kissade på Minttus "rapadräkt" och koppel i hallen förra helgen... Inte så kul! Hundarna är inte så poppis för katterna...) :D
Så du var också vid Stundars, världen är allt bra liten den... ;) Kanske vi t o m setts utan att veta om det nu! Det är alltid härlig stämning på Stundars, det vill man inte missa. Vi åt våra grisar där, mmm vad goda de är när de är varma och färska! Tyvärr var glöggen slut men det blev varm saft istället. Jag köpte ett virkat hjärta på höstmarknaden där, ett beige. Spanade in ett vitt nu men någon hade hunnit köpa det när jag kom tillbaka till ståndet senare. En tvål blev det i alla fall, de var så fint inslagna!
Tog och kikade lite på vår lingonriskrans och svärmor hade inte använt någon stomme utan bara bundit fast riset med ståltråd. Så det funkar nog bra så också, för den är stadig och bra.
Ja, smak och tycke är verkligen olika! Det en tycker om gillar en annan inte alls. Men visst är det bra att vi är olika, det skulle ju bli tråkigt annars! ;)
Hoppas du hann med bastubad igår! Här hoppas vi bli klara med bastun till jul, men jobb finns fortfarande så det räcker... Kan bli tight! Bloggandet tar verkligen en hel del tid, det är så lätt att glömma både tid och rum när man sätter sig vid datorn... Vips har det gått flera timmar och allt det andra man hade tänkt hinna göra är fortfarande ogjort... "Jag skulle bara kolla några bloggar..." :)
Ha det så bra! :)

m-i-l sa...

Stort grattis till Snövit! Och förstås till matte och husse, samt till stolt(?) storasyster...Ha en fin helg, det börjar ju bli fredag igen..

Sanna sa...

Grattis för Snövits framgång i hundutställningen!Hon är nog en vacker hund. En riktig sötnos. :)
Kram Sanna

Skogsdoft & havsbris sa...

Håller med om att det vore kul att åka bakåt i tiden och leva som på Stundars ett tag... Men som du skulle jag nog gärna åka hem igen när det blev tvättdags! Det var nog lite VÄL primitivt på den fronten på den tiden för att man riktigt skulle uppskatta det misstänker jag... :)
Kul att era hundar kommer med i bastun! Våra har aldrig testat att bada bastu, men jag misstänker att de skulle tycka det är för varmt... Katterna där hemma däremot tyckte förr om att ligga i bastun och gotta sig i eftervärmen.

Fröken Fräken sa...

Hihi, det verkar vara fart i donnorna! Av någon anledning börjar jag tänka på Lili och Sussies frisyrer på 80-talet när jag ser Snövit och Silvias på den sista bilden ;-) Har faktiskt aldrig varit på hundutställning med vår (ja pappas) hund, jag har som en känsla av den jycken skulle bete sig som den hade lust och inte som man ska.. ;-)

Hm, jag kan möjligen hålla med att när solen skiner och snö finnes så blir det ljusare ute. Men eftersom det är max en timmes sol nu så känns det inte som någon stor förbättring direkt. Och är det sol är det samtidigt än kallare... nä, ge mig en varm och soldränkt junikväll istället!! :-)

Livet som det är sa...

Neemen, va ni i Åbo på utställning åxå...vad roligt! Synd att raserna inte var samma dag. Vad Snövit var duktig å vad söt hon är!! Vi tar åxå utställningar på skåj (för Tindra verkade tycka det var kul) men klart det känns bra, om det går bra för ens hund :)

Bra jobbat! :)

Anonym sa...

Åjj-grattis till framgången i utställningsringen-WOW!När är nästa utställning? ;)H. Lena