onsdag 16 december 2009

Städa städa varje freda och så varje jul...

...det tycker Pippi Långstrump är kul. Jag delar kanske inte riktigt hennes åsikt... Jag är ett riktigt slarvöra då det kommer till städning! Därför är huset i behov av en riktig storstädning nu inför jul.



Julstädning är inte nåt som jag ser som superviktigt, men jag är en person som är effektivast då jag har deadlines att hålla. Och julen är en bra deadline, tycker jag. Därför har jag bestämt att ett rum per dag ska städas fram till jul. I små doser, i sällskap av maken och med mycket choklad som belöning går det helt bra, även för ett slarvöra som jag! :)

Det har snöat hos oss! Det verkar riktigt lovande för en vit jul! Stackars hundarna tycker dock inte att det är särskilt skoj då det är kallt om tassarna. Det blir nog att skaffa tossor åt dem att ha på ute.



Vägbelysningen hos oss är orangefärgad, som ni ser på bilden. Det ger ett rätt lustigt ljus, men lyser inte ända fram till huset.

Nu är jag riktigt okoncentrerad och får inte nåt vettigt skrivet. Ska nog lägga mig i soffan och slötitta på tv istället :) Ha det bra där ute!

Kram,

10 kommentarer:

Loa sa...

Håller helt med dig. Jag har försökt att lämna julstädandet och städa i januari istället, ett par rum gick bra och sne lämna resten. Så nu har jag insett jag behöver en deadline och julen är en bra sådan. För visst är det skönt att njuta av ett nystädat hem när det väl är gjort! Lycka till med städandet!

Anonym sa...

Jag julstädar inte alls.. Det blir en vanlig veckostädning för oss - är ett ännu värre slarvöra verkar det som.

Vi har också fått snö. Den bollar sig under tassarna på Arthur. Han har ju så mycket hår mellan trampdynorna.. Det gillar han inte utan stannar och tuggar sina tassarna varannan meter. Kanske vi också borde skaffa tossor :)

Åsa

Livet på Vestergård sa...

Vad fint du har gjort på bloggen och dina bilder var jättefina,som vanligt!
Låter som en bra ide´ med chokladbelöning vid städning :)
Ha det bra!

Galleri MochB sa...

Köpte den där juldoften i lillajulklapp åt mamma. Igår skulle jag köpa åt mej själv, men då var den slut... Är säkert roligare att städa med så fina redskap :O)
Lite avundsjuk är jag för ni har fått mera snö än oss...

Skogsdoft & havsbris sa...

Jag är också en riktig slarver när det kommer till städning, så där har vi något gemensamt! Särskilt nu när vi hållit på med bastun har städningen liksom inte varit så effektiv... Så här är det också storstädning som gäller! Började ge mig på biblioteket igår där en massa saker hittat sin slutstation och blivit att ligga av någon konstig anledning... Börjar se rätt skapligt ut nu! :) Ditt belöningssystem med choklad tycker jag låter alldeles utmärkt, det ska jag också införa, hehe! ;D
Fina städredskap du har, sånt gör alltid mindre roliga sysslor lite roligare! Och fin tavla du visade i förra inlägget också! Har inte riktigt hunnit med att kommentera...
Våra hundar tycker också det är lite väl kallt om tassarna nu, de trippade på två ben båda två igår kväll när maken rastade dem! Och jag håller med, riktigt så här kallt vill jag inte ha det... Föredrar lite mänskligare temperaturer, nästan -23 får en ju att frysa in i märgen bara man tittar på termometern! :O
Känner igen det där du skrev om kannorna jag köpt från Ikea, så var det med Knodd-tunnorna för mig... Hade hållit i dem och funderat fram och tillbaka på dem de två senast gångerna vi var på Ikea, men sen hade det inte blivit något köp i alla fall... Men så den här gången hade jag bestämt redan innan vi åkte att NU SKA DE FÖLJA MED HEM! Och så roligt det var att få byta ut de tråkiga tvättkorgarna i plast mot tunnorna sen! :) Egentligen är det konstigt att man inte kan bestämma sig direkt... När man sen kommer fram till att man nog vill ha den där saken i alla fall kan det vara för sent och varan är slut. Så man borde slå till direkt, men man vill ju inte komma till skott...
Ha det så bra i kölden! :)

alegni sa...

slarvöra, det var ju ett trevlig uttryck :)
här städas det inte desto mera till jul. maken brukar skura våra våtutrymmen (grovkök, badrum, bastu och toalett) med skurmedel och all världens kemikalier till jul, men annars är det bara vanlig veckostädning som gäller. till våren får jag i stället ta en grundligare genomgång då vi förhoppningsvis får fira studentkalas i huset :)
synd att du inte hann joina oss igår!

Fröken Fräken sa...

Här är det väl ingen extra uppgradering av städandet just till jul, förutom på julafton då har jag någon märklig vision om att försöka hålla hela hemmet i perfekt ordning hela dagen och ingen får stöka till eller spilla. Det blir jag helt slut av så på juldagen är allt som vanligt igen!

Stjärngossen här hälsar att det är jättekul att hoppa i snön och har inga problem med att släpa in snö som fastnat i tassarna. Det finns dock andra som tycker att detta är ett problem...

Sanna sa...

Jag borde också börja med julstädningen, men det får bli till helgen.. Det där maison belle-tvättmedlet skulle jag också vilja ha. Din julstädning verkar ju inte helt tråkig med choklad och sådär fina redskap. :)

Jag håller förrästen nu på med den sista boken i Twilight-serien och böckerna har nog varit jättebra! Lite synd att det inte blir några fler böcker nu.. New moon-filmen har jag inte heller sett ännu.

Kram Sanna

Livet som det är sa...

Jag e nog värsta slarvörat av alla. Vi kommer antagligen att lämna vårt hem i ett kaos då vi åker hem till föräldrarna å firar jul. Enkelt!! ;) Men, ett rum/dag e nog en bra idé...sånt brukar jag köra med åxå.

Härligt med glittrande snö å stjärnklar himmel å en hund med vitt skägg ;)

StrandviksVillan sa...

Ingen julstädning hemma hos mig heller! Bara vanlig "dammsuga-torka golv-röja köket-skura vessan"
Tar hellre vår- och höststädning då humöret faller på.

Jag märkte igår att ni hade mycket mer snö än oss - MEN - också kallare!
Förresten, lite snopet att du inte fått din julpysselbok ännu, den ligger här och väntar på dig... Men du kan förstås få idéer till nästa jul :P

Ja, stackars voffsingarna :(
Om jag var som dom skulle jag också önska mig tossor på fötterna!
Vi får knappt ut Nelson alls numera!

Ses snart!!!