söndag 27 september 2009

Sköna söndag

Ligger i soffan med en vetedyna på nacken och lugn musik i högtalarna, en hund på fötterna och en på axeln. Tar igen mig efter en helg med konsert, restaurangbesök och teater. Ibland hopar sig programmet så att man är helt slut efter helgen, men roligt har det varit.




På bilderna ser ni några souvenirer som mamma och pappa hade med sig hem från mina släktingar i Blekinge,södra Sverige. Jag har inte hälsat på där själv sedan jag var liten. Jag minns att det fanns en helt otrolig, förtrollad skog nära deras hem med höga bok-träd och stora snäckor som kröp omkring överallt. Murgrönan är från den skogen. Tänk att den växer vild där! Jag vågade inte planera ut den nu, utan försöker övervintra den i kruka och planterar sedan ut den på våren på ett varmt, skyddat ställe. Kastanjer fick jag också. De är jättefina att se på, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem. Kan man äta innehållet som nötter? De lustiga "klorna" fanns i jorden som murgrönan kom i. De måste ju vara  delar av frökapslar, eller nåt sånt.

Jag tycker det är så intressant med växter. Alla olika anpassningar till naturförhållandena, olika sätt att sprida sig, olika sätt att klara torka, kyla, väta... Samspelet mellan olika organismer som gör att helheten fungerar. Tänk att naturen kan vara så perfekt och genialiskt skapad!

Hoppas ni har en skön söndag!

Kram,

8 kommentarer:

StrandviksVillan sa...

Låter skönt det där!

Jag kollar alltid bilderna innan jag läser. Hann tänka Huuu vilka äckliga päron, sen såg jag att det var kastanjer och då tänkte jag förstås Var har hon fått tag i såna? ... så kanske man skulle ta och läsa först? :D

Visst är naturen fantastisk!!
Sista semesterdagen... suck! Har bestämt mig för att jag SKA sy gardiner idag!! Håll tummarna ;)

alegni sa...

helt otroligt att murgrönan växer vild där! kastanjerna är charmiga. utanför bonussonens hus i helsingfors finns ett stort kastanjträd. borde be honom skicka hit lite frukt därifrån, för de är ju jättedekorativa.
o så fotar du så fint dessutom!

alegni sa...

vi såg inte till kossorna igår, bara ägaren. det var han som hjälpte oss få in båten i båthuset.

Livet som det är sa...

Vilka härliga souvenirer! Naturen är verkligen genialisk som klarar sig under alla möjliga sorts förhållanden...synd bara att människan gör det allt svårare för naturen att klara sig :/

Vilket roligt helgprogram du har haft. :) Alltid roligt med konserter och teater...det blir alltför sällan nu för tiden. Hoppas att båda var bra!

Söndagskramar från Åbo :)

Livet på Vestergård sa...

Du verkar i alla fall haft en rolig helg!
Tänk så mycket vackert man kan hitta i naturen...

Fröken Pyssel sa...

Du tar så vackra bilder! Jättefint!

Sabina sa...

Härligt med souvernirer från naturen... speciellt såna "saker" som inte växer här i trakterna. Här får vi nöja oss med murgröna i kruka, inköpt. Tänk, vad härligt att den växer vilt där!
Ha en skön vecka!

Skogsdoft & havsbris sa...

Oj, ni har verkligen haft fullt upp ihelgen! Då kan man verkligen behöva ta igen sig lite! Ibland är det så, att allt hopar sig på en och samma gång. Men samtidigt är det ju kul när det händer saker också!
Vilka fina saker dina föräldrar tagit med sig till dig! Tror inte jag har sett kastanjer "in real life" själv... Det hör ju inte precis till vanligheterna här inte!
Hoppas murgrönan klarar vintern så du får plantera ut den till våren! Skulle säkert vara roligt att ha den som minne från skogen du minns från din barndom!
Fascinerande att växter vi har som krukväxter här hos oss växer i vilt tillstånd på andra platser! I Italien såg vi t ex olika slags fikusar, paraplyaralia, bougainvillea osv som växte vilt, sånt som man är van att bara se i kruka!