torsdag 28 maj 2015

En enkel rabatt som svajar i vinden

Efter allt regn nu i maj känns det som om dagen idag äntligen bar med sig löfte om sommar. Jag stal till mig en trädgårdsstund på baksidan av huset, där solen ligger på och vinden inte slipper till. Årets fokus är egentligen entréområdet framför huset, men trädgårdandet måste ändå få vara luststyrt. Ibland (alltför ofta) tillåter jag mig att avvika från prioritetslistan.


Rabatten på de här bilderna finns på framsidan av huset. Den hör väl egentligen inte till entréområdet, men den är mitt favoritprojekt just nu. Så jag stjäl lite stunder för att pyssla om den ibland. I den står tulpanen Horizon i knopp bland tuvröret Overdam. Gräsets unga strån är rosaaktiga, vilket gör sig fint mot de rosaröda tulpanerna.


I rabatten växer också strutbräken. En av de allra finaste vårväxterna. De blyga fiolhuvudena som sakta, sakta vecklas ut till stolta örnfjädrar (strutbräken heter kotkansiipi på finska, och på tal om det såg jag en havsörn idag).


I mitten av rabatten finns en ginnalalönn som jag planterade i höstas. Ännu ska jag fylla på rabatten med daglilja, vidjehortensia och några funkior. Men mycket mer än så blir det inte. Enkelt och vackert. Svajande och prasslande.


Jag fräste på lite extra med bildredigeringen idag, för att det kändes bra. Kanske blir det en sån bloggsommar i år.

3 kommentarer:

Drömgården sa...

Ska bli så roligt att komma å se eran trädgård i helgen!! :)
Kram Kitty

Anonym sa...

Fina härliga bilder 💚 många bra tips vad man kan plantera i sin trädgård 😉

Unknown sa...

'Horizon' tuplan trodde ju jag oxå att jag hade köpt med dom är nog nå annat. 'Horizon' har ingen franskant men dom är fina ändå, vad dom nu än heter.