måndag 12 maj 2014

Situationsplanen för min trädgård

Jag blev så inspirerad av Sandra i Sagardens situationsplan över sin trädgård, så idag har jag gjort en egen.

Den första bilden är nuläget i min trädgård, mer eller mindre. Alla delar är under arbete. Vi har t.ex. ingen morgonterrass ännu. Däremot är köksträdgården nästan färdig. Cutting garden, där jag ska gå och plocka blommor, är påbörjad. Woodlandet är bara en skogsdunge, men nån dag så... Vår tomt är ca 3 000 m2, så det finns lite att bita i!


På följande bild har jag satt till de planer som finns i mitt huvud nu. Det kommer säkert att komma till fler saker. Jag ser redan saker jag glömt. Jag skulle tro att det kanske är färdigt då jag fyller 50. Om jag jobbar flitigt.


Det vi  m å s t e  prioritera i år är entréområdet, som inte alls är så välkomnande i nuläget. Blåtryhäcken närmast infarten ska förlängas, framför huset ska en rosenhäck planteras och framför terrassen troligen björkspirea (även om jag för mitt inre ser en vit syrenhortensia-pion-digitalis-rabatt).

Ja... Jag tror inte att jag skriver mer om detta nu. Jag blir alldeles utmattad bara av att tänka på det.



9 kommentarer:

StrandviksVillan sa...

Snyggt!! Mycket imponerad! En sån plan underlättar helt klart när man ska göra plantinköp mm.
Kom idag på ett önskeinlägg, heheh.
"Hur man rensar ogräs och vårstädar blomsterrabatter - for Dummies"
Tack på förhand ;)

Liljas Corner sa...

Tack! Oj! Jag har faktiskt ogräsrensingsbilder på lager ;) Jag ska se vad jag kan göra åt saken.

Unknown sa...

Oh så prydlig karta du fick till! Det är så mycket lättare att sätta planer till pappers så man ser vad man tänkt göra... Annars är det så lätthänt att man glömmer :)

alegni sa...

Vad skickliga ni är, du och Sandra!

Susanna/Huvikumpu Living sa...

Wau, näyttää mahtavalta! Hyvä varmasti olla tuollainen suunnitelma, sille olisi kyllä meilläkin tarvetta :)

Liljas Corner sa...

Tack Susanna och Ingela!
Sandra; ...glömmer och kommer på nya planer! ;)

Anonym sa...

Vilken fin plan.Borde själv ta mig i kragen och göra en. Kan du eventuellt ge mig tips om var man hittar ett program på nätet?

Liljas Corner sa...

Hej Anonym! Tack! Det finns säkert många program på nätet, men jag har aldrig använt något. Min plan har jag gjort med bildredigeringsprogram.

StrandviksVillan sa...

Detta tror jag att jag ska prova på:
http://www.gardena.com/se/garden-life/my-garden/