onsdag 3 april 2013

Drömmer om blommor

Det är mycket blommor i mitt huvud. Har varit det ett bra tag nu. Blommor som i odling av blommor. Blommor som i blommor för buketter. Blommor som i ett hav av blommor som växer i jord, besöks av insekter och plockas med kärlek.


I sommar har jag tänkt göra en ny rabatt speciellt med tanke på snittblommor. Från Isoäidin kasvit har jag beställt ett startpaket åt mig med vit och rosa rosenskära (söta och hållbara), rosa zinnia (dahliablommande, d.v.s. som en boll, har stora förhoppningar på den), orientalisk vallmo (får stå för dramatiken, men håller den i vas?), slöjsilja (liknar hundloka, skir men mer förfinad - och kallas Queen Anne's Lace på engelska, bara det) och solrosen 'Teddy Bear' (ska bli som en teddybjörnsboll). Förhoppningsvis får ni se resultatet av mina odlingar här på bloggen om några månader!


Jag är helt hooked på att läsa om blomsterodling, och har funnit att det finns massor med Flower Farms i U.S.A som fokuserar på hållbar odling. Boken The 50 Mile Bouquet till exempel, som presenterar odlare och florister på U.S.A's västkust, från Californien i söder till Washington i norr.


Jag känner ju att vi bor ett antal breddgrader för långt norrut - t.ex. att odla dahlior på friland utan att behöva plocka upp knölarna varje höst förblir nog en dröm. Men jag ska börja med min snittrabatt. Vi håller tummarna för en lagom varm sommar med stilla sommarregn om nätterna ibland.



6 kommentarer:

Kamomilla sa...

Jag kan förstå att det är härliga tider på kommande för den som är blomsterintresserad!

Drömgården sa...

Ja men visst längtar man!!! Vill ju att det ska växa redan och vi har ju inte ens börjat så ännu!!
Tog du annars hem alla svarta pinnar?? fundera på att göra några med namnen på mina grönsaker som jag ska så... ;)

/Kitty

StrandviksVillan sa...

Du verkar vara i ett riktigt bloggar-flow just nu också :)
Vet du - du får SÅÅÅÅ gärna komma och praktisera även i min trädgård!!!

Liljas Corner sa...

Kitty, jag tog int hem dom som vi måla idag. Och så tog ju färgen slut. Pinnarna på bilderna är förresten vanliga smala glasspinnar.

Maria B sa...

Och med våra långa sommarnätter blir blommorna bara vackrare. Snittrabatt kunde jag tänka mig trots att det inte går att äta ;) Du laddar upp för härliga bloggbilder i sommar, va?

Liljas Corner sa...

Jag lovar att plantera något ätligt i min snittrabatt också, Maria :) Och jodå, härliga bloggbilder ska det bli i sommar *längtar*