tisdag 13 mars 2012

Ti-ti-tuu och snösmältning

Jag brukar gömma mig under björken bredvid vårt fågelbord och spana på de små liven. De är så roliga: Talltitan är ettrig och bräker åt mig så fort jag kommer i närheten. Men är jag bara stilla en stund tystnar han, och då vågar sig de andra fram också; först talgoxen, sen blåmesen, och sen, om jag är riktigt stilla, vågar sig tofsmesen fram. Men ett objektiv med längre zoom skulle jag behöva, för så nära vågar de sig ändå inte.



Än är det en hel del snö kvar, men den har krympt ihop massor de senaste dagarna. Nu gäller det att samla krafter inför maj och juni, för då får vi nog så lov att ta itu med vår fasad som inte är riktigt färdig ännu. Det ska målas, sättas upp underslagsbräder, och foderbräderna ska göras färdiga. Bl.a. ska det bli röda klossar ovanför fönstren och dörrarna.


Ja, och så ska terrassen oljas. Och bordet (där under snön, ser ni?) och staketet måste kvistlackas, för att slarva med den saken lönades inte...


Det känns lite som lugnet före stormen nu... Men den här stormen ser jag fram emot. Tror jag.


4 kommentarer:

StrandviksVillan sa...

Hihi, kul att du tog en bild med det snötäckta bordet!

Håhåjaja, vi har samma "sommarnöje" framför oss... Därför blir det nog ingen resa denna sommar :/ Nåja, nån kortare ska man väl hinna med ändå. Och kanske nån mysig båtfärd till spännande platser med trevligt sällskap ;)
Idag har jag faktiskt planerat lite för trädgården, tack för lånet av tidningen!

Må så gott! Hoppas du är kryare nu!

Vform sa...

Det som göms i snö ... får man ta tag i sedan! Men nu går det fort med snösmältningen, bara vi får sol, och kanske litet regn!
Finns ingen förening "minimarthor" hos dig? Det är ju popp nu att vara martha :O) Men annars 'räcker' det också med några "ungdomar"! Bara att bestämma sig, och träffas!!
Hur kul som helst :)
Ha det bra!

Livet på Vestergård sa...

Så fint med fåglarna i björken. Jag har också kommit fram till att mitt objektiv inte räcker till när jag vill fotografera fåglar.
Vi har också lite målarpyssel som väntar i sommar.
Kram Kicki

SIGURDSBERG sa...

Fåglar kan man sitta och glo på hur länge som helst, tycker jag. Snart kan man se dem bygga bo och samla material till det, och det tycker jag alltid är lika roligt :) Ha en trevlig helg!
Malin