fredag 9 december 2011

Liten luva på liten tuva

I morse då jag åt frukost läste jag i en tidning: Cirka en tiondel av oss påverkas kraftigt av den mörka årstiden och många fler känner på något vis de negativa effekterna av mörkret: trötthet, ökat sömnbehov, ökat sug efter sötsaker, brist på energi att ta itu med saker. Check, check, check, check. Allt stämmer så väl in. Och jag gissar att jag inte är den enda som känner igen mig i beskrivningen?

Det är väl bara att härda ut och vänta på vårljuset. Och under tiden ägna sig åt trevligheter. Tända ljus, ta in lite av naturen, pyssla och umgås. Vila så mycket man hinner. Och ta vara på solstrålarna så de visar sig. Ikväll ska jag ut i snöstormen och hämta min syster och åka ut på mat och bio. Ska bli trevligt.


Mitt lilla tallarrangemang (som jag fick inspiration till i den här underbara butiken) är busenkelt att göra: 1) Ta en konservburk. 2) Sätt i en liten tallplanta. Kika t.ex. i vägdiken, så blir ingen ledsen för att du knyckt deras tall som ska växa upp till ved eller virke. 3) Fyll på med vitmossa (växer i våta diken) och kanske en sten, för tyngdens skull. 4) Knyt ett band runt. Jag har också sprejat på snösprej, men det syns inte på bilden. Beskrivning på hur du gör den söta mössan finns här.


11 kommentarer:

Galleri MochB sa...

Check på mej också, och lägg därtill en förkylning så är man riktigt down ;O) Men idag har jag shoppat D-vitamin på apoteket på order av syster, så nu bara väntar jag på att energin skall återvända... Ditt fina arrangemang piggar iallafall upp mej. Och jag gissar att ni får en toppenkväll du och din ljuvliga syster!
Kram Mia

by JODY sa...

Fiffigt! Detta kanske man skulle pröva!

Gugis Pärlor sa...

Vackert arrangemang! Tack för den inspirationen!

Kram Gugi

All The Things I Love sa...

Och jag är en av de konstiga typerna som mår som bäst på hösten och vintern. Däremot när våren och sommaren kommer känner jag mig nere. Och mörkret är det bästa jag vet! Det mest avkopplande som finns är att gå ut på en promenad sent en kväll, på en väg utan belysning. Då mår man bra :)

Livet på Vestergård sa...

Vilken söt mössa! Ja hela arrangemanget är så vackert.
Ha en skön helg. Kram Kicki

Anonym sa...

Arrangemanget med tallen är jättefin ..o de går utmärkt att ha i fönsterbrädan istället för julstjärna
-pudervippa-

Lyckoslanten sa...

Ja det blev några check där! Bara att komma in här och läsa och se gör att man blir piggare! Tack för den! ♥

StrandviksVillan sa...

Hihi - så sött! Det där skulle A gilla!
Tjusiga bilder!

Jaaa du, jag kan också checka på flera punkter. Du borde önska dig en ljusterapilampa av tomten!! ;) Men snart, snart vänder det till ljusare tider igen.

Ha en fin fortsatt helg!

Snäckskalsdalen. sa...

Trött, ja, det är jag också, innerligen. Men jag blev pigg av att se din fina tall, det var ett jättefint arrangemang.
Agneta kram

Anonym sa...

OJ SUPER snyggt! (igen!)
Jag har aldrig förr haft problem med mörker och höst å vinter men nu har det även smugit sig på mig.det kan väl inte bero på att man börjar bli gammal väl? NÄÄÄ tänkte väl det!
/ Anki

Julia sa...

Vilken fin ide:) och vad fina bilder du har på bloggen!