torsdag 4 juni 2015

Våren i dramatiska rabatten

Jag kallar den dramatiska rabatten för att grundtanken var att bara ha svarta (alltså mörk-mörklila och -röda), vita och silvriga växter med intressant form. Jag vet då inte hur dramatisk rabatten är sist och slutligen, men jag tycker om att den är genomtänkt och färdig. I den växer bland annat alunrot, blodtopp, klätterstormhatt och astilbe.



Den här rosa slanka grejen är en italiensk tulpan som heter Peppermint Stick. Och visst ser den ut som en polkagris då den står i knopp! Precis som flocktulpanen är den bara öppen då solen skiner. Men den är faktiskt snyggare då blomman är stängd, så något gott har allt detta mulna väder fört med sig.


Som sällskap har italienaren narcissen Thalia och tulpanerna Queen of Night och Black Parrot. Och syrenhortensia. För första gången har jag slarvat med att beskära syrenhortensian och den ser faktiskt lite risig ut. Men hur som helst bildar dess gulgröna vårfärg en snygg fond till vårlökarna.


Här bloggade jag om samma rabatt förra våren.

1 kommentar:

Drömgården sa...

Rabatten är riktigt snygg! Ska bli roligt att se den växa till sig :)
/Kitty