tisdag 16 juni 2015

I syrenernas tid (och att få syrenerna att hålla i vas)

Här går dagarna och jag gör inte mer än det allra viktigaste. Med en liten lejonunge som går framåt i 110 % och varken har tid att äta eller sova så blir det så. Ikväll var det badkväll, men det hade nog varken jag eller han orkat med, så vi gick ut och plockade syrener istället.


Äntligen har de slagit ut, och vad är nu bättre än att de gjorde det lagom till midsommar? Jag kommer att beskära ner mina buskar efter blomningen för att de förhoppningsvis ska bli lite buskigare nertill. Så nu har jag ju världens tillfälle att plocka in så många kvistar jag bara hinner.



Den eviga blåsten tär på humöret, men ikväll var det faktiskt riktigt skönt ute i solen. Hundarna som helst njutit av solen inomhus hittills vill gärna ut och nosa. Och jag är så glad att lejonungen fortfarande trivs i sin bärsjal. Då kan vi gå ute och titta på världen länge. Och jag ser på bilden att jag hunnit få lite fräknar fast jag tycker att jag varit ute så lite.



Min stora blomsteridol, superproffsiga Erin på Floret Flower Farm, har tipsat på sin blogg om hur man får syrenerna att hålla så länge som möjligt i vas. Det testar jag nu.

1. Plocka syrenerna då ungefär en tredjedel av blommorna är utslagna. De vecklar inte ut sig så mycket efter att de plockats, men är de för utslagna minskar hållbarheten. Klipp med sekatör eller skär med vass kniv.
2. Ta bort alla blad direkt efter att du klippt av kvisten. Det krävs mycket energi för att hålla dem vattenspända.
3. Skär ett 3-4 cm långt hack in i stjälken och bänd kniven så att träet splittras. Jag lyckades inte få det att splittras, så jag skar ett kryss istället. Fast egentligen borde det gå lika bra med en lång, fin snittyta, som på rosor.
4. Lägg syrenerna i rejält med vatten. Ställ dem kallt i några timmar. Jag kommer att ha mina ute över natten.

Nu är det bara att hålla tummarna för att de håller sig fina hela midsommaren! Och om inte så går jag ut och plockar nya. Vilken lyx.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Olipa hyvä vinkki 😊

Sara sa...

Kan du snälla berätta lite mer om beskärningen? Vi har en syren på garden som jag skulle vilja beskära men har ABSOLUT INGE ANING om hur/när etc. :) Jag har också två andra ganska stora buskar som jag skulle vilja beskära för buskigare effect, men vet inte NÄR man ska göra det, och hur hur mycket. Vill ju inte förstöra någonting!

Liljas Corner sa...

Oj Sara, jag är ingen hejare på beskäring. Jag har tillräckligt med kunskap för att våga gå på känsla, men för lite för att kunna ge bra råd :) Men bra beskäringstid är efter blomningen. Jag har tänkt göra så att jag tar bort de längsta kvistarna, de som börjar långt ner och går ända upp. Det sägs att man kan beskära upp till en tredjedel av växtmassan, aldrig mer. Lycka till! :)